#RegionyNEXERY
2 0 2 4

Słowo wstępne

Jacek Wiśniewski
prezes zarządu NEXERY

Zestawiając ze sobą pierwszą i najnowszą, szóstą już edycję naszego raportu, szybko zauważymy, że opisywane są w nich nie tylko różne zagadnienia, ale też zupełnie odmienne światy. W 2019 roku, gdy raport debiutował, pozamiejski rynek światłowodowy w Polsce dopiero raczkował. W 2024 roku dostęp do światłowodu w kraju liczony jest już w milionach gospodarstw domowych. Najbardziej cieszy jednak fakt, że szybkie i stabilne łącze coraz częściej staje się standardem w regionach, które jeszcze do niedawna figurowały jako białe plamy na mapie.

Wystarczyło zaledwie kilka lat by cyfrowa (r)ewolucja stała się rzeczywistością. Szybki internet płynie dziś już nie tylko w kablach światłowodowych, ale także w strumieniu naszej codzienności. Przecina ją na wskroś: w pracy, czasie wolnym, rozrywce, grach, jak i w nauce czy urzędowych obowiązkach. Z roku na rok spotykamy się z nim coraz częściej, w większej liczbie urządzeń, miejsc czy okoliczności, ze stale rosnącym udziałem sztucznej inteligencji. Równie szybko zmieniamy się my sami – internauci.

Jacy jesteśmy? Co nas charakteryzuje? I w jaki sposób tak naprawdę spędzamy czas w sieci? Te i wiele innych pytań zadaliśmy Polakom w najnowszym raporcie #RegionyNEXERY. Po raz kolejny sprawdziliśmy również, jak próba ogólnopolska prezentuje się na tle ośrodków, które od siedmiu lat rozwijamy cyfrowo, dostarczając do nich multi-światłowód.

Najnowszy raport, podobnie jak poprzednie, ma swój wyróżnik. Tegorocznym jest fokus na rozrywkę, którą coraz częściej konsumujemy właśnie online. Internetowa rutyna – eksplorowana w pytaniach – to także gry online oraz platformy streamingowe, bez których większość internautów nie wyobraża sobie wieczornego relaksu. A już zwłaszcza teraz, w długie, chłodne jesienne wieczory. “Polacy w internecie – rozrywka, praca, codzienność” to również potężna dawka wiedzy o e-zakupach. Sprawdziliśmy, co i w jaki sposób internauci kupują online, jak mocno przywiązani są do programów lojalnościowych czy aplikacji cashback. Liczę, że wnioski które przedstawiamy, docenią zarówno gracze z rynku e-commerce, jak i sami konsumenci.

Jak co roku, nie zabrakło pytań o e-administrację. Choć internetowe transmisje z sesji rady miasta, mimo rosnącego trendu, wciąż ogląda niewielki odsetek mieszkańców, to właśnie do tej formuły może należeć przyszłość. Tym bardziej, że bez względu na miejsce zamieszkania większość badanych mówi wprost: „nie wyobrażamy sobie życia bez dostępu do szybkiego łącza”. Jednocześnie z roku na rok otrzymując coraz lepszy dostęp i warunki, by z niego korzystać.

Jestem przekonany, że w naszym raporcie każdy czytelnik znajdzie coś dla siebie i odnajdzie część siebie. Pozostaje mi życzyć dobrej lektury i… zawsze mocnego, stabilnego sygnału w sieci!

W internecie spędzamy od 3 do 8 godzin dziennie

Najczęściej korzystając ze światłowodu, z prędkością od 300 do 600 Mb/s.

Dostrzegamy rozwiązania AI, ale rzadko z nich korzystamy

Blisko połowa uczestników badania zauważa na co dzień rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję. Jednak, tylko co czwarty Polak przyznaje, że ze sztucznej inteligencji korzysta często lub bardzo często.

NETFLIX zdecydowanym liderem

Jest to najczęściej subskrybowana przez respondentów platforma streamingowa (56% Polska/ 70% Regiony NEXERY). Uczestnicy badania korzystają z tego rodzaju rozwiązań co najmniej kilka razy w tygodniu. Oglądają tam najczęściej filmy oraz seriale.

Co najmniej kilka razy w tygodniu oglądamy online rozrywkowe treści wideo  

Zdecydowana większość z nas uwielbia rozrywkę online. Po tego typu treści sięgamy co najmniej kilka razy w tygodniu. Najchętniej wybieramy śmieszne filmy lub kompilacje i wideo w mediach społecznościowych.

Lubimy gry ON-LINE

4 na 10 Polaków gra online co najmniej kilka razy w tygodniu. Takiej rozrywce najchętniej oddajemy się solo.

Jeżeli możemy, wybieramy zakupy online

Takich zakupów dokonujemy najczęściej kilka razy w miesiącu (46% respondentów z próby ogólnopolskiej/45% mieszkańców Regionów NEXERY). Kupując najczęściej odzież, obuwie oraz kosmetyki i perfumy.

Internet to dla nas wiarygodne źródło informacji i wiedzy

Twierdzi tak 56% respondentów próby ogólnopolskiej oraz 49% próby regionalnej. Wiedzy o świecie podobnie często szukamy online w telewizji. Tuż za nimi jako źródło informacji plasują się media społecznościowe (35%).

Korzystamy z usług e-administracji i oglądamy spotkania/sesje samorządowe online

Ponad połowa mieszkańców Regionów NEXERY załatwia sprawy urzędowe online. Co więcej, 23% uczestników badania śledzi spotkania/sesje samorządowe przy pomocy live streamingu.

Rozdział 1

Polacy w internecie, czyli jak korzystamy z sieci

Korzystamy ze światłowodu

Deklaruje tak już większość respondentów. Najczęściej z tego rodzaju łącza korzystają już od 1-5 lat z prędkością od 300 do 600 Mb/s, z której, jak twierdzą, są bardzo zadowoleni.

W internecie spędzamy od 3 do 8 godzin dziennie

Korzystamy w tym celu z różnych urządzeń, a co czwarty Polak jest online ponad 9h dziennie.

Mieszkańcy Regionów NEXERY chętnie korzystają z urządzeń IoT (Internet of Things)

Sprzęt AGD i RTV korzystający z technologii IoT coraz częściej pojawia się w polskich domach. Mieszkańcy Regionów NEXERY posiadają takie urządzenia jak: pralki i suszarki (20%), lodówki i zamrażarki (15%), a także odkurzacze i roboty sprzątające (14%).

Cena oraz prędkość i stabilność łącza 

To te trzy aspekty są głównymi czynnikami przy wyborze dostawcy internetu. Tuż za nimi plasuje się natomiast brak przerw w dostępie do sieci.

Rozdział 1 Polacy w internecie, czyli jak korzystamy z sieci

Wszyscy chcemy mieć internet (i prawie wszyscy go mamy!)

“Dostęp do internetu mają dziś niemal wszyscy mieszkańcy Polski. Pod tym względem nasz kraj plasuje się nieco powyżej średniej dla całej Unii Europejskiej. Zacierają się również różnice w dostępie do sieci internetowej ze względu na obszar, na którym żyjemy. W 2023 roku różnica pomiędzy miejscowościami różnej wielkości nie wynosiła więcej niż 3 pp” – Eurostat, 2024.

W większości (60% uczestników badania) korzystamy z internetu światłowodowego. Co istotne, ponad połowa respondentów używa tego typu łącza nie dłużej niż 5 lat, a według najnowszych danych, zapotrzebowanie na taką formę dostępu do sieci w systemie internet.gov.pl złożyło w badanym okresie ponad 30 tys. osób. Najwięcej w województwie mazowieckim oraz kujawsko-pomorskim.

Korzystanie z internetu światłowodowego:  

59%
w Regionach NEXERY
60%
w próbie ogólnopolskiej

Aktywnymi użytkownikami sieci jest prawie 9 na 10 Polaków, niezależnie od ich miejsca zamieszkania. Co więcej, aż 90% respondentów zadeklarowało, że korzysta z sieci często, czyli że online spędza od 3 do nawet 8 godzin dziennie. Warto także zauważyć, że mieszkańcy Regionów NEXERY statystycznie spędzają w internecie więcej czasu niż typowy Polak, jest wśród nich również większy odsetek tzw. „heavy userów” sieci, którzy są online ponad 9 godzin na dobę.

Ile godzin spędzamy w sieci?

Rozdział 1 Polacy w internecie, czyli jak korzystamy z sieci

Stabilne łącze kluczem do technologii “smart home”

Stabilny dostęp do internetu jest także coraz bardziej istotny nie tylko ze względu na czas spędzany w sieci, ale też rosnącą popularność nowych technologii w urządzeniach gospodarstwa domowego, zwłaszcza w kontekście rosnącej popularności technologii Internet of Things (IoT).

Urządzenia AGD i RTV korzystające z IoT pozwalają na zdalne zarządzanie domowymi obowiązkami, co czyni je coraz bardziej pożądanymi. W domach mieszkańców Regionów NEXERY takie sprzęty pojawiają się częściej niż w przypadku pozostałych Polaków. Przykładowo, pralki i suszarki obsługujące IoT posiada 20% mieszkańców Regionów NEXERY (wobec 16% w całej Polsce), lodówki i zamrażarki – 15% (vs. 13% w Polsce), a odkurzacze i roboty sprzątające – 14% (w porównaniu do 11% w kraju).

Rozdział 1 Polacy w internecie, czyli jak korzystamy z sieci

Cena, prędkość i stabilność łącza – kluczowe przy wyborze oferty

Najczęściej wskazywanym czynnikiem decydującym o wyborze oferty dostępu do internetu pozostaje atrakcyjna cena. Jednak tuż za nią uplasowały się stabilność i prędkość łącza, a także brak przerw w dostępie do sieci.

Na prędkość łącza jako istotny czynnik w kwestii wyboru oferty dostępu do sieci częściej wskazują mężczyźni. Kobiety chętniej natomiast korzystają z rekomendacji rodziny lub znajomych, a także poszukują pakietów promocyjnych.

Czym kierujemy się przy wyborze dostawcy internetu:

62%
w Regionach NEXERY- atrakcyjna cena
70%
w próbie ogólnopolskiej - atrakcyjna cena
55%
w Regionach NEXERY - stabilność łącza
58%
w próbie ogólnopolskiej - stabilność łącza
57%
w Regionach NEXERY - prędkość łącza
58%
w próbie ogólnopolskiej - prędkość łącza
44%
w Regionach NEXERY – brak przerw w dostępie do sieci
43%
w próbie ogólnopolskiej - brak przerw w dostępie do sieci

Prędkość pobierania danych na poziomie 300 mb/s to dziś absolutny standard. Tylko niewielki odsetek użytkowników wybiera wolniejsze łącze. Przekłada się to na zadowolenie respondentów – większość z nich jest usatysfakcjonowana aktualną prędkością swojego łącza – od 69% w przypadku próby regionalnej do 73% w przypadku próby ogólnopolskiej. W przypadku próby regionalnej warto poświęcić szczególną uwagę mieszkańcom regionu warmińsko-mazurskiego, którzy są najrzadziej ze wszystkich usatysfakcjonowani z prędkości swojego łącza – na satysfakcję wskazało dwóch na trzech respondentów z tego regionu. Z prędkości swojego internetu cieszą się szczególnie starsze pokolenia – Baby Boomers (urodzeni w latach 1946-1964) (75%) oraz pokolenie X (urodzeni w latach 1965-1980) (74%).

Co czwarty badany planuje zmianę dostawcy internetu po wygaśnięciu aktualnej umowy. Chęć znalezienia nowego operatora częściej deklarują mieszkańcy Regionów NEXERY. Potwierdza to co piąta badana osoba – częściej są to ludzie młodzi: pokolenie X (urodzeni w latach 1965–1980) i pokolenie Y (urodzeni w latach 1981–1994). Przy zmianie lub odnowieniu umowy, aż trzech na pięciu uczestników badania, chciałoby zwiększyć prędkość swojego internetu. Nieznacznie częściej, na taką potrzebę wskazują mężczyźni.

Okiem Eksperta

Piotr Wieczorkiewicz

członek zarządu NEXERY ds. operacyjnych

Z internetu korzystamy coraz chętniej, odważniej i na coraz więcej sposobów. Od kilku lat notujemy w Polsce dynamiczny rozwój infrastruktury szerokopasmowej, przede wszystkim światłowodowej oraz rozmaitych usług dostępnych online.

Wraz z dojrzałością cyfrową rosną nasze wymagania wobec sieci. Z szeregu badań wynika, iż to prędkość i stabilność łącza decydują (wraz z ceną), o wyborze dostawcy internetu. Już większość Polaków regularnie ogląda filmy i seriale na serwisach streamingowych, a spora część także spędza czas na grach online.

Dostęp do internetu nie sprowadza się jedynie do rozrywki. Wręcz przeciwnie, dzięki bezpiecznym i szybkim łączom, rozwijamy w ostatnich latach nowe kompetencje i coraz chętniej korzystamy z dostępnego kontentu, bo przecież YouTube to nie tylko muzyka i zabawne filmiki, lecz również treningi czy tak popularne tutoriale. Rozwój stabilnej sieci szerokopasmowej przełożył się na rozkwit e-usług, które ułatwiają załatwianie spraw urzędowych, przyspieszają decyzję w urzędach poprzez eliminację papierowego obiegu dokumentów oraz zwyczajnie, oszczędzają nasz czas. Polacy dokonali też ogromnego postępu w obszarze korzystania z bankowości elektronicznej. Rosnące zaufanie do internetu i coraz większa świadomość w zakresie cyberbezpieczeństwa sprzyjają temu trendowi. Coraz więcej Polek i Polaków nie wyobraża już sobie życia bez dostępu do konta bankowego online, a dotyczy to również osób, które poznawały dobrodziejstwa cyfrowego świata jako dorośli. W tym miejscu nie sposób pominąć potężnej dynamiki wzrostu e-commerce w Polsce. I choć pod względem wolumenu czy wartości nadal daleko nam do zachodnich rynków, to już dynamika wzrostu w Polsce robi wrażenie.

Łatwy dostęp do niezawodnego i szybkiego internetu to z jednej strony szeroka gama atrakcyjnych usług, z drugiej zaś – co warto podkreślić – niezwykły potencjał dla rozwoju mikroprzedsiębiorczości i elastyczności zatrudnienia. Dziś własny biznes możemy prowadzić niemal wszędzie, gdziekolwiek mamy dostęp do szybkiego i stabilnego łącza. Również z każdego takiego miejsca można świadczyć pracę, oczywiście pod warunkiem zaakceptowania takiego stanu rzeczy przez naszego szefa.

Rozdział 2

Nowe technologie w życiu Polaków 

Dostrzegamy rozwiązania AI, ale rzadko z nich korzystamy

Blisko połowa uczestników badania zauważa na co dzień rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję. Jednak, tylko co czwarty Polak przyznaje, że ze sztucznej inteligencji korzysta często lub bardzo często.

Dostrzegamy AI ale nie mamy o nim wyrobionego konkretnego zdania

Doceniamy przydatność sztucznej inteligencji w codziennych czynnościach, ale dostrzegamy w niej szereg zagrożeń, zwłaszcza w zakresie cyberbezpieczeństwa, naruszeń prywatności, a nawet ryzyka utraty kontroli nad urządzeniami.

Zauważamy rozległy potencjał sztucznej inteligencji

Widzimy wykorzystanie AI w tłumaczeniu, nauce języków obcych oraz ogólnie w nauce, a także edukacji i codziennej pracy.

Przyszłość należy do światłowodu

Jako kluczową technologię w dalszym rozwoju internetu aż 57% Polaków wskazało światłowód lub multi-światłowód.

Rozdział 2 Nowe technologie w życiu Polaków 

Sztuczna inteligencja - nowa codzienność Polaków 

Okiem Eksperta

Paweł Biarda

członek zarządu NEXERY ds. komercyjnych

Sztuczna inteligencja coraz mocniej przenika naszą codzienność – choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Wraz z rozwojem tej technologii wciąż pojawiają się silne obawy dotyczące cyberzagrożeń, naruszania prywatności czy szerzenia dezinformacji. Nie mogą one jednak całkowicie przyćmić długiej listy korzyści, które AI wnosi do naszego życia. Badanie, które przeprowadziliśmy idealnie oddaje słodko-gorzką relację Polaków ze sztuczną inteligencją. Aż 40% respondentów zauważyło pozytywny wpływ tej technologii na codzienne życie. Jednocześnie, co czwarty internauta regularnie wykorzystuje AI do pracy, edukacji, zakupów i rozrywki. To wciąż mniejszość, ale gdy spojrzymy na liczby bezwzględne, okaże się, że mówimy o wielomilionowej populacji. 

Co istotne, mieszkańcy Regionów NEXERY – obszarów, gdzie intensywnie rozwijana jest infrastruktura multi-światłowodowa – wykazują nieco wyższy poziom zaawansowania w korzystaniu z technologii AI. To sygnał, że postępująca cyfryzacja i digitalizacja, przyczynia się do wyrównywania szans między dużymi miastami, a mniejszymi ośrodkami.  

 

Sztuczna inteligencja, niegdyś postrzegana jako technologia przyszłości, obecnie coraz bardziej przenika nasze życie. Jak wynika z badania CBOS pojęcie sztucznej inteligencji znane jest 76 proc. Polaków. Rozwiązania wykorzystujące AI dostrzegamy nawet przy codziennym przeglądaniu internetu, np. w social media – taki stan rzeczy deklaruje blisko połowa respondentów uczestniczących w badaniu NEXERY. Co ciekawe, dwóch na pięciu ankietowanych nie tylko ją dostrzega, ale ma poczucie, że ta technologia wspiera ich w codziennych czynnościach (40% w próbie ogólnopolskiej, 41% w Regionach NEXERY). Jak wynika z najnowszego badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w AI doceniamy przede wszystkim to, że oszczędza nasz czas i pozwala automatyzować niektóre procesy (twierdzi tak odpowiednio: 45% i 39% badanych). Mimo to, tylko co czwarty Polak przyznaje, że ze sztucznej inteligencji korzysta często lub bardzo często (28% w próbie regionalnej oraz 24% w próbie ogólnopolskiej). Najchętniej ten rodzaj technologii jest użytkowany przez mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego (po 37%), a także przedstawicieli Gen Z (36%).

Często korzysta ze wsparcia rozwiązań
opartych o sztuczną inteligencję (AI):

28%
w Regionach NEXERY
24%
w próbie ogólnopolskiej
26%
w łódzkim
25%
w świętokrzyskim
26%
w warmińsko-mazurskim
37%
w kujawsko-pomorskim i mazowieckim

Choć zdajemy sobie sprawę z potencjału AI, to trudno jest nam jednoznacznie ocenić, czy jej wpływ na nasze życie jest pozytywny czy negatywny. Z pewnością dostrzegamy szereg zagrożeń, zwłaszcza w zakresie cyberbezpieczeństwa, naruszeń prywatności, a nawet ryzyka utraty kontroli nad urządzeniami.

Rozdział 2 Nowe technologie w życiu Polaków 

AI wspiera Polaków głównie w pracy i nauce

Wiele osób postrzega sztuczną inteligencję jako narzędzie, które może ułatwić rutynowe zadania oraz otworzyć nowe możliwości w edukacji i biznesie. W czym dokładnie pomaga nam ta technologia? Jej największy potencjał widzimy w tłumaczeniu tekstów (40%), nauce języków obcych (33%) oraz ogólnie – nauce i edukacji czy codziennej pracy. Z badania „AI i rynek pracy w Polsce” wynika, że 90,94% respondentów spodziewa się daleko idących zmian na rynku pracy, w tym powstawania nowych zawodów oraz znikania tych, które stały się przestarzałe. Warto podkreślić, że dwie trzecie badanych (65,94%) wierzy, iż wdrożenie sztucznej inteligencji znacząco wpłynie na efektywność biznesu, zwiększając produktywność zarówno pracowników, jak i przedsiębiorstw. Oprócz tego, ponad połowa (55,94%) liczy na to, że AI odciąży pracowników, przejmując od nich rutynowe i czasochłonne zadania. Ponadto, prawie co piąty ankietowany (19,69%) uważa, że jej powszechne użycie mogłoby doprowadzić do skrócenia tygodnia pracy do czterech dni.

Część badanych dostrzega także potencjał sztucznej inteligencji w obszarze rozrywki. Na takie zastosowanie AI zwraca uwagę aż 17% ankietowanych z Regionów NEXERY oraz 14% osób z próby ogólnopolskiej. Zdanie to podzielają szczególnie młodsi badani, należący do pokolenia Z, wśród których blisko co piąty (19%) łączy AI z rozrywką.

W jakich rozdziałach dostrzegamy największy potencjał/korzyści z rozwojem sztucznej inteligencji?

Rozdział 2 Nowe technologie w życiu Polaków 

Inteligentne rozwiązania wymagają stabilnego łącza

Okiem Eksperta

Ewa Janus-Khouri

Dyrektorka Centrum Kreatywności Targowa,
członkini Komitetu ds. Sztucznej Inteligencji Krajowej Izby Gospodarczej

AI to cywilizacyjny przełom

Dziś dostęp do internetu sprawia, że w nasze ręce trafia mnóstwo niezwykle przydatnych narzędzi, często bezpłatnie. Wiele z nich ułatwia nam codzienne życie — na przykład załatwienie spraw urzędowych — albo dostarcza rozrywki (weźmy choćby platformy streamingowe bądź gry, w których na żywo możemy rywalizować z innymi uczestnikami). Do tego dochodzą media społecznościowe oraz zakupy w sieci. Gdyby nie codzienny, bezproblemowy (i coraz tańszy) dostęp do szybkiego internetu — wszystko to nie byłoby możliwe. Z jednej strony rozwój 5G, z drugiej zaś rosnąca infrastruktura światłowodowa, sprawiają, iż możemy mieszkać gdziekolwiek, aby mieć na wyciągnięcie ręki masę usług i produktów cyfrowych. Centrum Kreatywności Targowa — jako inkubator przedsiębiorczości sektora kreatywnego — wspiera zwłaszcza startupy, mikroprzedsiębiorstwa oraz MŚP. Te zaś często opierają swoje biznesy na dostępie do internetu, a swoje siedziby mogą lokować dosłownie gdziekolwiek.

Najnowszą odsłoną tej rewolucji jest rozwój sztucznej inteligencji. Już wcześniej mieliśmy z nią do czynienia, nie mając o tym pojęcia (np. kontaktując się online z usługodawcą czy sklepem — często „rozmawiamy” z wirtualnym doradcą opartym na AI). Teraz jednak sztuczna inteligencja przestała być domeną największych korporacji, bo za sprawą takich platform jak choćby ChatGPT, jest na wyciągnięcie ręki dla każdego z nas. Kiedy już doświadczymy korzyści z niej płynących, trudno zrezygnować z tego niezwykłego wsparcia. Może być wyjątkowym wsparciem w codziennym życiu, ale też pomóc w rozwoju własnej przedsiębiorczości. Ważne bowiem jest dojrzałe podejście do platform AI. Dotyczy to również „halucynowania”, czyli podawania przez sztuczną inteligencję nieprawdziwych informacji. Mimo udoskonalania i intensywnego trenowania modeli — to nadal realny problem.

Niezależnie od niedoskonałości, których musimy być świadomi oraz wyzwań takich jak cyberbezpieczeństwo, jesteśmy świadkami przełomu w dziejach całej cywilizacji: transformacji cyfrowej opartej na powszechnym dostępie do szybkiego internetu. Istotą sprawy staje się mądre korzystanie z dobrodziejstw sieci, w tym tak przełomowych rozwiązań jak AI.

 

W dzisiejszych czasach, obok sztucznej inteligencji, rośnie znaczenie różnorodnych urządzeń codziennego użytku, które są nieustannie podłączone do internetu. W rezultacie sieć staje się kluczowym elementem, integrującym inteligentne sprzęty wspierające nas w rutynowych obowiązkach. W czołówce tych urządzeń znajdują się telewizory, smartfony, laptopy i tablety, które nie tylko pomagają w pracy, ale także zapewniają rozrywkę. Dzięki dostępowi do internetu możemy cieszyć się grami online czy binge-watchować (oglądanie odcinków serialu jeden po drugim, bez przerwy) ulubione seriale na platformach streamingowych – idealne na wieczory relaksu. W miarę jak technologia zyskuje na znaczeniu, niezawodne i szybkie połączenie z siecią staje się must-have. Nic więc dziwnego, że 57% osób dostrzega w technologii światłowodowej klucz do przyszłości internetu, która dzięki wysokiej wydajności sprawia, że korzystanie z nowoczesnych rozwiązań to czysta przyjemność.

Okiem Eksperta

Rami Khalife

Senior PR & Marketing Specialist w Motorola Mobility (a Lenovo Company) 

Motorola jest aktywnie zaangażowana w rozwój i wdrażanie sztucznej inteligencji w naszych smartfonach. Odpowiednie rozwiązania opracowujemy wspólnie z Lenovo. Działamy bezpośrednio na styku konsumenta z technologią, a nie jest żadną tajemnicą, że ogromną część ruchu w sieci generują dziś właśnie urządzenia mobilne. Smartfony są zresztą pierwszym narzędziem, w którym zwykły użytkownik ma do czynienia z AI i w którym z rozwiązań AI może skorzystać – świadomie lub nie. Jeszcze do niedawna większość algorytmów sztucznej inteligencji w smartfonach ograniczała się do funkcji fotograficznych, gdzie automatyzacja ustawień i automatyczna korekta zdjęć pozwalała nam uzyskać te wszystkie efekty, które kiedyś wymagały od użytkownika niemal profesjonalnej wiedzy z zakresu sztuki fotograficznej. Obecnie trendy w rozwoju smartfonów zmierzają dalej – mamy choćby coraz szerszą integrację AI z nakładkami naszych urządzeń – w Motoroli mamy własne rozwiązanie, które nazwaliśmy moto ai. Google zaczęło w tym roku szeroko wdrażać Gemini w Androidzie, a więc pełnoprawną AI, która zastępuje dotychczasowego Asystenta Google. Oznacza to, że ugruntowana obecnie forma interakcji użytkownika ze smartfonem poprzez ekran dotykowy będzie coraz bardziej tracić na znaczeniu i coraz częściej będziemy komunikować się z nim jak z drugą osobą, rozmawiając oraz wydając polecenia.

Rozdział 3

Czas na rozrywkę!

Netflix zdecydowanym liderem

Jest to najczęściej subskrybowana przez respondentów platforma streamingowa (56% Polska/ 70% Regiony NEXERY). Uczestnicy badania korzystają z tego rodzaju rozwiązań co najmniej kilka razy w tygodniu. Oglądają tam najczęściej filmy oraz seriale.

Co najmniej kilka razy w tygodniu oglądamy online rozrywkowe treści wideo

Zdecydowana większość z nas uwielbia rozrywkę online. Po tego typu treści sięgamy co najmniej kilka razy w tygodniu. Najchętniej wybieramy śmieszne filmy lub kompilacje i wideo w mediach społecznościowych.

Lubimy gry ON-LINE

Czterech na dziesięciu Polaków gra online co najmniej kilka razy w tygodniu. Takiej rozrywce najchętniej oddajemy się solo.

Często posiadamy w domu sprzęt gamingowy

Najczęściej jest to laptop, komputer lub konsola do gier.

Rozdział 3 Czas na rozrywkę!

Krótkie wideo rządzi: co najchętniej oglądają polscy internauci?

Zdecydowana większość z nas uwielbia rozrywkę online. Po tego typu treści sięgamy co najmniej kilka razy w tygodniu – nieznacznie częściej takie podejście cechuje respondentów z Regionów NEXERY (71%) niż przedstawicieli próby ogólnopolskiej (67%). Różnice są jeszcze większe, gdy mówimy o codziennym korzystaniu z tego typu rozrywki. Do oglądania treści online każdego dnia przyznaje się 39% pytanych z grupy regionalnej, to o 7 p. p. więcej niż w puli obejmującej cały kraj.

Spośród rozrywkowych treści wideo w sieci, najczęściej oglądamy filmiki w mediach społecznościowych, takie jak Insta Stories czy relacje na Facebooku. Szczególnie popularne są one wśród mieszkańców regionu Świętokrzyskiego – ogląda je aż 61% badanych. Najrzadziej wideo w kanałach social media oglądają natomiast mieszkańcy warmińsko-mazurskiego (54%). Chętniej ten typ treści wybierają też kobiety – w Regionach NEXERY ich odsetek jest aż o 15,6 p. p. wyższy niż mężczyzn, a w próbie ogólnopolskiej o 6,7 p. p.

Popularnością cieszą się także śmieszne filmy lub ich kompilacje, jednak tutaj sytuacja jest odwrotna – wśród mieszkańców Regionów NEXERY wybiera je 50% badanych, w porównaniu do 56% na poziomie ogólnokrajowym. Niemal co trzeci respondent szukający rozrywki w sieci, wybiera z kolei stand-up lub kabaret. Na dalszych miejscach są programy cykliczne, a także vlogi. Te ostatnie są najchętniej wybierane przez ludzi młodych (36% w przypadku pokolenia Z (urodzeni w latach 1995-2010) vs. 7% Baby Boomers (urodzeni w latach 1946-1964)). Kobiety w obu próbach – regionalnej i ogólnopolskiej – nieco częściej wybierają tego typu treści.

Co oglądamy w Internecie?

50%
śmieszne filmy/kompilacje – w Regionach NEXERY
56%
śmieszne filmy/kompilacje – w próbie ogólnopolskiej
57%
filmiki w mediach społecznościowych (InstaStories, Relacje na FB) – w Regionach NEXERY
52%
filmiki w mediach społecznościowych (InstaStories, Relacje na FB) – w próbie ogólnopolskiej  
28%
stand-up/kabarety 
- w Regionach NEXERY
29%
stand-up/kabarety 
- w próbie ogólnopolskiej
21%
cykliczne programy - w Regionach NEXERY
21%
cykliczne programy
– w próbie ogólnopolskiej
25%
vlogi – w Regionach NEXERY
17%
vlogi – w próbie ogólnopolskiej
Rozdział 3 Czas na rozrywkę!

Gdzie najczęściej szukamy treści wideo w internecie?

Poszukujący rozrywki online Polacy najczęściej wybierają YouTube (58% zarówno dla próby ogólnopolskiej, jak i regionalnej). Szczególnie chętnie z tej platformy korzystają mężczyźni, których odsetek przewyższa liczbę użytkowniczek o ponad 10 p. p. zarówno wśród mieszkańców Regionów NEXERY, jak i w próbie ogólnopolskiej.

Rozrywkowe treści wideo chętnie oglądamy również w innych mediach społecznościowych. W przeciwieństwie do YouTube’a, są one częściej wybierane przez kobiety. Rosnąca popularność treści wideo na platformach społecznościowych jest również widoczna w sukcesie TikToka, który według najnowszego raportu Gemius/PBI i IAB Polska Social Media 20241 zgromadził już ponad 13 milionów użytkowników w Polsce. Aplikacja wyróżnia się także pod względem czasu spędzanego na platformie – polscy internauci poświęcają na oglądanie jego treści średnio 1 godzinę i 27 minut dziennie, co czyni go liderem w tym zakresie.

Oglądanie treści wideo w social media według płci:

Rozdział 3 Czas na rozrywkę!

Ulubiona rozrywka Polaków? Streaming, a najchętniej Netflix  

Oprócz śmiesznych filmików w kanałach społecznościowych, w internecie chętnie korzystamy też z usług streamingowych. Robimy to co najmniej kilka razy w tygodniu (68% wskazań dla próby regionalnej oraz 73% wskazań dla próby ogólnopolskiej), przy czym nawet co trzeci z nas zagląda do tego typu serwisów codziennie.

Najchętniej wybieraną platformą streamingową jest Netflix. Tu dane mocno się jednak różnią w zależności od ujętej próby. Z dostępu do Netflixa korzysta aż 70% uczestników badania mieszkających w Regionach NEXERY i 56% respondentów z próby ogólnopolskiej. Różnica wynosi więc aż 14 punktów procentowych!

70%
Netflix – w Regionach NEXERY
56%
Netflix – w próbie ogólnopolskiej
27%
Player – w Regionach NEXERY
23%
Player – w próbie ogólnopolskiej
26%
Amazon Prime – w Regionach NEXERY
22%
Amazon Prime – w próbie ogólnopolskiej
22%
MAX – w Regionach NEXERY
21%
MAX – w próbie ogólnopolskiej
31%
Disney Plus – w Regionach NEXERY
21%
Disney Plus – w próbie ogólnopolskiej

W Regionach NEXERY dużą popularnością cieszy się także Disney Plus, który wybiera 31% badanych w porównaniu do 21% w próbie ogólnopolskiej. Zwolenniczkami tego serwisu są szczególnie kobiety.

Użytkownicy serwisu Disney Plus według płci

Co ciekawe, mimo że mieszkańcy Regionów NEXERY relatywnie rzadziej w ogóle korzystają ze streamingu, to częściej niż pozostali sięgają nie tylko do wyżej wymienionych serwisów, ale również platform Player i Amazon Prime. Niemal co czwarty respondent z próby ogólnopolskiej deklaruje, że nie ma żadnego konta na platformach streamingowych. Istotnie rzadziej takie deklaracje składają uczestnicy badania z próby regionalnej (średnio zaledwie 13%).

Co oglądamy w serwisach streamingowych:

72%
filmy – w Regionach NEXERY
77%
filmy – w próbie ogólnopolskiej
67%
seriale – w Regionach NEXERY
62%
seriale – w próbie ogólnopolskiej
25%
dokumenty – w Regionach NEXERY
31%
dokumenty – w próbie ogólnopolskiej
21%
sport – w Regionach NEXERY
25%
sport – w próbie ogólnopolskiej
14%
filmy przyrodnicze – w Regionach NEXERY
20%
filmy przyrodnicze – w próbie ogólnopolskiej
23%
bajki i animacje – w Regionach NEXERY
18%
bajki i animacje – w próbie ogólnopolskiej
Rozdział 3 Czas na rozrywkę!

Rośnie grono miłośników gier online w Polsce 

W Polsce mamy także pokaźną grupę gamerów. Ponad dwóch na pięciu respondentów deklaruje, że gra w gry online przynajmniej kilka razy w tygodniu. Ankietowani z Regionów NEXERY nieco częściej przyznają się do codziennego sięgania po gry online niż ci z próby ogólnopolskiej (różnica 4 p.p.). Co ciekawe, aż 20,3% mieszkanek Regionów NEXERY gra codziennie, niewiele mniejszy odsetek takich gamerek znalazł się w próbie ogólnopolskiej – 18,9%.

Okiem Eksperta

Michał Bobrowski

Joint CEO Webedia Polska

Przez ponad dwie dekady, jako GRYOnline.pl, największe medium poświęcone rynkowi gier wideo w Polsce, mogliśmy obserwować nie tylko dynamicznie wzrastające zapotrzebowanie na dostęp do szybkiego internetu, ale i powiązaną z nim eksplozję popularności gier, jako formy rozrywki i to nie tylko wśród stereotypowych, pryszczatych nastolatków. Realizując już od ponad 10 lat cykliczne badania Polish Gamers Research widzimy wyraźnie, że w gry wideo grają zarówno najmłodsi (88% w przedziale wiekowym 9-15), ale i starsi (67% w grupie 15-65). Co więcej, nie jest to również domena wyłącznie mężczyzn. O ile w przypadku grania na urządzeniach mobilnych parytet płci od zawsze był mniej więcej równy, o tyle warto odnotować, że szczególnie okres pandemii zmienił nastawienie kobiet do grania na konsolach do gier. W roku 2014 granie na tej platformie deklarowało tylko 22% kobiet. W ostatniej fali badania ta liczba uległa podwojeniu! Patrząc na wyniki badań wśród dzieci (gdzie również wśród dziewczyn granie szczególnie na urządzeniach mobilnych jest równie popularne co korzystanie z mediów społecznościowych) możemy postawić tezę, że w najbliższych latach, w miarę dorastania kolejnych pokoleń popularność gier wideo, jako podstawowej formy rozrywki w większości przedziałów wiekowych będzie się nadal umacniać. 

 

Przedstawiciele próby ogólnopolskiej częściej za to w ogóle nie grają w gry online. Wskazuje na to trzech na dziesięciu zapytanych wobec dwóch na dziesięciu z próby regionalnej. Nie budzi zaskoczeń fakt, że odsetek osób niegrających rośnie z wiekiem. W ogóle w gry online nie gra zaledwie 12% Gen Z wobec aż 59% przedstawicieli Baby Boomers.

Jak często grasz w gry online?

23%
codziennie – w Regionach NEXERY
19%
codziennie – w próbie ogólnopolskiej
22%
kilka razy w tygodniu – w Regionach NEXERY
21%
kilka razy w tygodniu – w próbie ogólnopolskiej
22%
kilka razy w miesiącu – w Regionach NEXERY
19%
kilka razy w miesiącu – w próbie ogólnopolskiej
13%
kilka razy w roku – w Regionach NEXERY
11%
kilka razy w roku – w próbie ogólnopolskiej
30%
nie gra – w Regionach NEXERY
20%
nie gra – w próbie ogólnopolskiej

Jeśli już gramy, to najchętniej wybieramy tryb „single player”, czyli rozgrywkę solo. Wyjątkowi na tym tle są mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego – najczęściej spośród wszystkich decydują się na grę online ze znajomymi (29% wobec 18% dla próby ogólnopolskiej).

Regiony NEXERY– granie online ze znajomymi:   

Warto jednak zauważyć, że nawet gracze preferujący samotne sesje potrzebują stabilnego dostępu do internetu, ponieważ coraz częściej gry kupowane są online. Zgodnie z raportem All about Video Games EUROPEAN KEY FACTS 2023, aż 85% wartości sprzedaży gier w Europie pochodzi właśnie z cyfrowej dystrybucji.

Rozdział 3 Czas na rozrywkę!

Telefon, laptop, konsola – co wybierają gracze?

Na jakich urządzeniach gramy? Najchętniej sięgamy po telefon lub tablet (40% dla próby ogólnopolskiej oraz 45% dla próby regionalnej) albo po komputer lub laptop (w przypadku obu prób po 32%). Wybór sprzętu różni się jednak w zależności od płci: kobiety częściej grają na telefonach w pojedynkę, podczas gdy mężczyźni preferują komputery stacjonarne lub laptopy. Co ciekawe, mieszkańcy Regionów NEXERY statystycznie częściej posiadają sprzęt do gier – laptopy ma 65% z nich (wobec 62% ogólnopolskich danych), a komputery stacjonarne 39% (w porównaniu do 37%). Interesująco kształtują się dane dotyczące konsol do gier. Posiadają je najczęściej mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego (41% vs. 33% w ramach próby obejmującej całą Polskę). W innych regionach podobny sprzęt posiada 37% respondentów z łódzkiego, 37% ze świętokrzyskiego i 33% z warmińsko-mazurskiego.

Jaki sprzęt gamingowy posiadamy?

Okiem Eksperta

Jakub Barański

X-kom, Components Business Unit Manager

Zapowiadane odejście od klasycznego grania na PC nigdy się nie wydarzyło. Zamiast tego gaming wyewoluował i na stałe wbił się w mainstream oraz popkulturę. 

Dzisiejszy gracz nie ogranicza się do jednego utartego wizerunku i jednej platformy. Spędza znacznie więcej czasu, zaczynając rozgrywkę na jednym urządzeniu, a kończąc na innym. Często zaczyna na konsoli przenośnej, a następnie płynnie przechodzi do grania na PC lub kończy dzień na kanapie z padem w ręce. Nie można też zapomnieć o gamingu mobilnym, którego szacowana wartość osiągnie 417 miliardów dolarów w 2031 roku. 
Obecnie szybki i stabilny internet stał się częścią hardware’u gracza. Szybkie łącze jest niezbędne, aby pobierać gry, które wydawane są w wersjach cyfrowych. Dodatkowo, gracz może wygodnie spędzać wiele godzin w trybie multiplayer w swoich ulubionych od wielu lat grach. Ma to dla niego oprócz wartości rozrywkowej też rolę socjalizacyjną. 

Od sprzętu oczekuje się, że będzie gotowy do działania od razu po wyjęciu z pudełka. Bez godzin poświęconych na walkę ze sterownikami czy kompatybilnością. Dlatego częściej są wybierane konsole przenośnie lub gotowe komputery takie jak G4M3R. 

W przyszłości czeka nas dalszy rozwój AI w grach. Przyszłoroczne premiery NVIDII mają dostarczyć graczom niespotykaną wydajność. Pozwoli to tworzyć gry, w których światy i scenariusze będą kreowane w czasie rzeczywistym, w zależności od zachowań gracza. 

Rozdział 4

E-handel w Polsce: popularność zakupów online wciąż rośnie

Jeżeli możemy, wybieramy zakupy online

Takich zakupów dokonujemy najczęściej kilka razy w miesiącu (46% Polska/45% Regiony NEXERY). Kupując najczęściej odzież (52% Polska/54% Regiony NEXERY), obuwie (35% Polska/ 37% Regiony NEXERY) oraz kosmetyki i perfumy (30% Polska/Regiony NEXERY).

Zakupy w sieci cenimy przede wszystkim za ich wygodę

Wskazuje na to co trzeci respondent. Dodatkowo istotnym aspektem tego rodzaju zakupów jest szeroki wybór produktów.

Chętnie wybieramy sklepy z cashbackiem i programami lojalnościowymi

Deklaruje tak blisko połowa respondentów, nieznacznie bardziej poszukując sklepów z programami lojalnościowymi (52% Polska/50% Regiony NEXERY) niż tych z funkcją cashback (43% Polska/44% Regiony NEXERY).

Zwracamy uwagę na realne zdjęcia produktów

Przyznaje się do tego większość uczestników badania (78% Polska/ 72% Regiony NEXERY).

Rozdział 4 E-handel w Polsce: popularność zakupów online wciąż rośnie

Internet jest wszechobecny, zakupy online stały się standardem

Trzy czwarte z nas (74%) korzysta z bankowości internetowej, dzięki której sprawniej zarządzamy finansami osobistymi, a 72% badanych regularnie dokonuje płatności online. Prawie trzy czwarte ankietowanych (71%) korzysta też z sieci w celu poszukiwania informacji.

Szczególnie chętnie Polacy wybierają także zakupy online. E-sklepy regularnie odwiedza aż 73% ankietowanych. Zaledwie co dwudziesty pytany, który korzysta z tej formy zakupów, stwierdził, że zamawia produkty przez internet rzadziej niż raz w miesiącu. Nic dziwnego – to prosty i szybki sposób, który pomaga zaoszczędzić czas, a niejednokrotnie także pieniądze, dzięki bardziej atrakcyjnym cenom niż te oferowane w punktach handlu stacjonarnego.

Z jakich usług za pośrednictwem internetu korzystamy?

67%
bankowość elektroniczna
– w Regionach NEXERY
74%
bankowość elektroniczna
– w próbie ogólnopolskiej
71%
zakupy online
– w Regionach NEXERY
73%
zakupy online
– w próbie ogólnopolskiej
65%
opłaty przez internet
– w Regionach NEXERY
72%
opłaty przez internet
– w próbie ogólnopolskiej
62%
poszukiwanie informacji – w Regionach NEXERY
71%
poszukiwanie informacji
– w próbie ogólnopolskiej

Okiem Eksperta

Jeremi Rybak

Head of Marketing, Acer Poland

Rozwój sztucznej inteligencji wpływa na każdą strefę życia, w tym na gaming oraz esport. AI niesie ze sobą zagrożenia oraz szanse na olbrzymi rozwój. AI umożliwia bardziej zaawansowane szkolenie esportowców poprzez analizę zachowań graczy i optymalizację strategii. Narzędzia oparte na AI pozwalają na precyzyjne analizowanie rozgrywek, identyfikowanie mocnych i słabych stron zawodników oraz szybkie dostosowywanie taktyk, co może prowadzić do znacznego rozwoju umiejętności graczy. Jednocześnie AI wspiera tworzenie lepszych systemów analitycznych, pomagając w przewidywaniu ruchów przeciwników i dostosowywaniu strategii w czasie rzeczywistym. Niestety, rozwój tej technologii niesie ze sobą również zagrożenie oszustwami – nieuczciwi gracze mogą wykorzystywać AI do automatyzacji działań, co podważa uczciwość rywalizacji. Branża musi zatem skupić się na rozwijaniu rozwiązań zabezpieczających, by zapobiegać nadużyciom i zachować integralność esportu.

Rozdział 4 E-handel w Polsce: popularność zakupów online wciąż rośnie

Ulubione kategorie zakupowe Polaków

Trzema najczęściej kupowanymi przez internet produktami są: odzież (52% Polska i 54% Regiony NEXERY), obuwie (35% Polska i 37% Regiony NEXERY) oraz kosmetyki i perfumy (30% wskazań dla obu grup). Rzadziej dokonujemy zakupu oprogramowania komputerowego czy mebli i elementów wystroju wnętrz.

Co kupujemy online?

Blisko połowa respondentów biorących udział w tegorocznej edycji wskazuje, że wybiera sklepy online (52% w Polsce, 50% w Regionach NEXERY) i oferującymi częściowy zwrot środków za zakupy (43% w Polsce /44% w Regionach NEXERY). Co więcej, z naszych danych wynika, że bardzo ważnym aspektem dla kupujących online są także realne, a więc oddające rzeczywistość zdjęcia produktów – tak przyznaje zdecydowana większość uczestników badania (78% w próbie ogólnopolskiej i 72% w próbie regionalnej). Wiarygodne ilustrowanie produktów w sieci jest niezwykle istotne dla większości użytkowników e-commerce, niezależnie od płci i wieku badanych osób.

Chętnie wybieramy sklepy online z:

44%
cashback 
– w Regionach NEXERY
43%
cashback 
– w próbie ogólnopolskiej
50%
programy lojalnościowe
– w Regionach 
NEXERY
52%
programy lojalnościowe 
– w próbie ogólnopolskiej
Rozdział 4 E-handel w Polsce: popularność zakupów online wciąż rośnie

Co lubimy w zakupach online?

“Polacy korzystający z tej możliwości jako najważniejsze cechy zakupów online wymieniają: możliwość zapoznania się z opiniami innych użytkowników (73%), lepsze opisy produktów/marek (72%), możliwość porównania produktów/marek (70%) i bardziej atrakcyjne ceny (70%)” – Minds&Roses, Customer Journey 2023, 2023.

Jak często robisz zakupy online?

15%
kilkanaście razy 
w miesiącu 
– w Regionach NEXERY
13%
kilkanaście razy 
w miesiącu – w próbie ogólnopolskiej
45%
kilka razy w miesiącu
– w Regionach 
NEXERY
46%
kilka razy w miesiącu 
– w próbie ogólnopolskiej
35%
raz w miesiącu
– w Regionach NEXERY
35%
raz w miesiącu
– w próbie ogólnopolskiej

Najmłodsi (grupa wiekowa 15-20 lat) oprócz wygody, możliwości porównywania i szybkiego przeglądania produktów online, doceniają także funkcję zapamiętywania przez aplikacje dokonanych wyborów i dostosowanie e-sklepów do preferencji użytkownika. Od zakupów przez internet, wbrew stereotypom, nie stronią także dojrzali konsumenci – z tego sposobu nabywania produktów i usług korzysta aż 43% z nich. Seniorzy przez internet kupują najczęściej odzież, obuwie oraz sprzęt elektroniczny. Ponadto, podczas zakupów zwracają uwagę na promocje i chętnie korzystają z programów lojalnościowych.

Możemy także postawić tezę, że jako klienci online jesteśmy wymagający. Szukamy okazji, oczekujemy szerokiej i atrakcyjnej wizualnie oferty, co może prowadzić do wniosku, że dokonujemy przemyślanych zakupów. Jeśli bowiem już zdecydujemy się na zakup online, stosunkowo rzadko odsyłamy te produkty. Tylko co piąta osoba kupująca przez internet deklaruje, że dokonuje ich zwrotów (choć, paradoksalnie, coraz więcej sklepów internetowych zapewnia taką możliwość bezpłatnie).

Okiem Eksperta

Joanna Seklecka

prezes eService

Na tle szeregu innych nacji europejskich Polacy są narodem zdecydowanie bardziej otwartym na „bezgotówkowość” i nastawionym pozytywnie na elektroniczne formy płatności – dotyczy to zarówno zakupów offline jak i online[1]. Taka postawa wpływa też na nasze rosnące zainteresowanie zakupami w sieci, jako że płatności elektroniczne w odczuciu zasadniczej większości z nas naturalnie wpisują się w kupowanie właśnie w kanale online. Co więcej, wraz z rosnącą popularnością kanałów e-commerce, zmieniają się także oczekiwania co do płatności. Tak jak w sklepach online oczekujemy wygody, tak samo cenimy elektroniczne formy płatności w sklepach stacjonarnych właśnie za komfort, jaki dają użytkownikowi[2].

Jednak analizując wyniki badania przeprowadzonego przez Nexerę, najbardziej cieszy mnie fakt, że stajemy się coraz bardziej odpowiedzialnymi konsumentami. Zwracamy uwagę na ceny, a także przykładamy wagę do sposobu prezentacji produktów, oczekując ich rzeczywistych zdjęć. Doskonale sprawdza się w Polsce również marketing lojalnościowy oraz aplikacje typu cashback, wpływając na wybory zakupowe polskich konsumentów. Wierzę, że ta uważność dotycząca ofert online to efekt wyższej świadomości e-konsumentów. To moim zdaniem także jeden z sygnałów, że jako społeczeństwo cyfrowe dojrzewamy.

[1] Badanie „Postawy wobec form płatności” opracowane przez eService i Visa, maj 2022.

[2] Tamże

Rozdział 4 E-handel w Polsce: popularność zakupów online wciąż rośnie

W sieci kupujemy często, ale nie porzucamy sklepów stacjonarnych

Jeśli chodzi o relację zakupów online do offline, to ponad dwóch na pięciu zapytanych Polaków wskazuje, że jeśli ma wybór, to kupuje w internecie. Częściej takie podejście deklarują kobiety (44%, przy 37% w przypadku mężczyzn). Jeśli chodzi o podział ze względu na wiek, na tym tle wyróżniają się przedstawiciele pokolenia Baby Boomers (urodzeni w latach 1946-1964), którzy znacznie częściej niż młodsi wciąż preferują zakupy w sklepach stacjonarnych.

W kontekście kupowania przez internet ciekawym zjawiskiem jest tzw. efekt ROPO (z ang. Research Online, Purchase Offline), czyli poszukiwanie produktów online, by ostatecznie kupić je w sklepie stacjonarnym. Takie podejście można zauważyć u co czwartego respondenta. Odwrotną tendencję, czyli najpierw wizyta w sklepie stacjonarnym, a potem zakup online obserwujemy już tylko u co piątego badanego. Można zatem powiedzieć, że mimo rosnącej popularności zakupów online, sklepy stacjonarne również cieszą się dużą popularnością istotnej części naszego społeczeństwa.

Okiem Eksperta

Konrad Siwiński

Senior Partner in Minds&Roses, Head of Research in Social Impact Alliance for CEE

Handel w sieci w naszym kraju ma się naprawdę bardzo dobrze. Polacy, niezależnie od wieku, korzystają z zakupów online bardzo chętnie, widząc w tym wiele przewag nad sklepami stacjonarnymi. Ze względu na popularność paczkomatów i nowych form płatności, jak np. buy now pay later, stały się one jeszcze bardziej dostępne i powszechne. 

W najbliższej przyszłości e-commerce w Polsce będzie jednak pod wpływem kilku istotnych trendów, które w dużej mierze będą powiązane z obszarem Customer Experience. Po pierwsze – łączenie offline i online, czyli tzw. beyond omnichannel – dla konsumentów coraz ważniejsze jest, aby marka potrafiła umiejętnie wykorzystać showroomy do prezentowania swoich produktów, a jednocześnie zapewniała szybki i sprawy zakup online. Umiejętne żonglowanie formatami i przestrzeniami zakupowymi będzie bardzo ważne. Po drugie, rosnąca rola doświadczeń – zakupy online to już nie tylko niska cena i szybka dostawa. Coraz większą rolę odgrywa ogólne doświadczenie użytkownika, czyli przyjemność zakupu, to jak zapakowana będzie paczka i obsługa posprzedażowa. Zakupy stały się dla nas przestrzenią do doświadczania i w e-commerce nie może tego zabraknąć. I po trzecie, lojalizowanie klientów – ze względu na wysoką konkurencyjność i upowszechnienie nowych marketplace’ów ważne będzie budowanie trwałej bazy klientów przez angażujące programy lojalnościowe czy inne formy budujące relacje marka – klient.  

Rozdział 5

Polacy coraz częściej szukają informacji online

Internet to dla nas wiarygodne źródło informacji i wiedzy

Twierdzi tak 56% respondentów próby ogólnopolskiej oraz 49% próby regionalnej.

Szukając informacji, kierujemy się na portale internetowe i oglądamy telewizję

Robi tak blisko połowa uczestników badania, niezależnie od tego, w jakim obszarze mieszkają.

Social media są dla Polaków źródłem informacji

Jako źródło informacji wskazuje je co trzeci pytany (35%).

Najbardziej ufamy fachowcom oraz specjalistycznym portalom

To w ich wiarygodność wierzy blisko połowa respondentów, często dodając do tych źródeł prasę specjalistyczną oraz rodzinę.

Rozdział 5 Polacy coraz częściej szukają informacji online

Skąd czerpiemy wiedzę o świecie?

O Polakach można powiedzieć, że to specjaliści w poszukiwaniu informacji – okazuje się, że to nasza główna internetowa działalność. W latach 2023 i 2024 ponad 70% badanych korzystało z internetu do zbierania informacji w sieci. “Ulubioną wyszukiwarką Polaków pozostaje Google – w 2023 roku korzystało z niej 95% i podobnie w 2024 roku – 96% badanych” – Funkymedia.pl.

Jeśli chodzi o bardziej ogólne informacje, obejmujące szeroko pojętą wiedzę o świecie, to na portalach internetowych (49% wskazań) poszukujemy jej właściwie na równi z telewizją (48%). W tym kontekście ciekawy jest spadek znaczenia Wikipedii jako źródła służącego weryfikowaniu informacji (z 34 do 25%).

Rozdział 5 Polacy coraz częściej szukają informacji online

Za bardzo ufamy mediom społecznościowym

Ważnym źródłem pozyskiwania informacji są także – pomimo niskiej wiarygodności – media społecznościowe (35%). Przy tym, zauważalna jest tendencja, że im młodsi respondenci, tym chętniej poszukują wiedzy o świecie właśnie na platformach społecznościowych. Pokolenie Baby Boomers (urodzeni w latach 1946-1964) opowiada się za takim źródłem tylko w 18%, a w przypadku pokolenia Z (urodzeni w latach 1995-2010), to aż 44% wskazań. Być może to właśnie za sprawą zainteresowania młodych, media społecznościowe ugruntowały swoją pozycję jako istotne źródło informacji – wyprzedzając prasę oraz publikacje naukowe. Od radia, znajdującego się na trzecim miejscu, dzielą je zaledwie 4 punkty procentowe.

Skąd czerpiemy wiedzę?

43%
portale internetowe – w Regionach NEXERY
49%
portale internetowe – w próbie ogólnopolskiej
38%
telewizja – w Regionach NEXERY
48%
telewizja – w próbie ogólnopolskiej
35%
media społecznościowe
– w Regionach NEXERY
27%
media społecznościowe – w próbie ogólnopolskiej
18%
radio 
– w Regionach NEXERY
16%
radio – w próbie ogólnopolskiej
14%
rodzina/znajomi – w Regionach NEXERY
13%
rodzina/znajomi – w próbie ogólnopolskiej
10%
prasa 
– w Regionach NEXERY
10%
prasa – w próbie ogólnopolskiej

Opieranie się na wiedzy z mediów społecznościowych stwarza pewne ryzyka – szczególnie w kontekście szalejącej dezinformacji. Jak wynika z raportu Krajowego Instytutu Mediów aż 29% Polaków natknęło się na treści ocenione jako fake news, w trakcie 5 dni badania. Co więcej, oceniono, że niemal co dziesiąte konto na portalu X (dawny Twitter) publikowało posty z fałszywymi informacjami. Ich odsetek na Facebooku wyniósł 7,8%, na TikToku 5,5%, a na Instagramie 5,2%. Na wzrost liczby fake newsów może wpłynąć także szybki rozwój sztucznej inteligencji. Taką obawę wyraziło w badaniu NEXERY aż 37% mieszkańców Regionów NEXERY i 35% przedstawicieli próby ogólnopolskiej.

Rozdział 5 Polacy coraz częściej szukają informacji online

Po wiedzę ekspercką do fachowców i … rodziny!

Ponad połowa uczestników naszego badania (56%) uznaje ogólnie internet za wiarygodne źródło informacji i wiedzy eksperckiej. Największym zaufaniem darzymy fachowców (45%) i portale specjalistyczne (41%). To w tych źródłach na co dzień szukamy treści poradnikowych i eksperckich.

Ciekawych obserwacji dostarczają także przedstawiciele pokolenia Z. Jako wiarygodne źródło informacji wskazują bowiem nie tylko fachowców (36%), ale także rodzinę (i to nawet nieco częściej, bo w aż 37% przypadków). I znów sporo z nich – także w kontekście pozyskiwania informacji i wiedzy eksperckiej – ufa mediom społecznościowym. Na takie źródło pozyskiwania fachowej wiedzy wskazuje co piąta Zetka.

Okiem Eksperta

Paweł Hordyński

członek zarządu NEXERY ds. finansowych

Postępująca cyfryzacja znacząco zmieniła sposób, w jaki pozyskujemy informacje i uczestniczymy w życiu społecznym. Szczególnie widoczne jest to w Regionach NEXERY. Mieszkańcy tych obszarów są bardzo aktywni w mediach społecznościowych i lubią być na bieżąco z tym, co dzieje się w ich otoczeniu. Wiemy to z badań, ale także z własnych obserwacji, bowiem przez cały rok odwiedzamy miejsca, w których działamy i prowadzimy tysiące rozmów z przedstawicielami lokalnych społeczności. Trend, który dostrzegliśmy w ostatnich miesiącach to rosnąca popularność live streamingu podczas spotkań samorządowych – doskonały przykład, jak internet wspiera społeczeństwo obywatelskie. Liderem jest w tym przypadku województwo kujawsko-pomorskie, ale inne regiony nie pozostają w tyle.  

Polacy chętnie korzystają także z usług e-administracji. W ten sposób swoje sprawy urzędowe załatwia aż połowa uczestników badania z próby regionalnej. Nieco częściej są to mieszkańcy województwa łódzkiego, a szczególnie aktywni są tutaj przedstawiciele młodszych pokoleń. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie dostęp do szybkiego i stabilnego internetu, a z jego jakości – jak pokazały wyniki naszego badania – większość mieszkańców Regionów NEXERY jest zadowolona.   

Rozdział 6

Chcemy być społeczeństwem cyfrowym

Regiony NEXERY to dobre miejsce do życia

Za takie uznaje je blisko połowa respondentów zamieszkujących te obszary.

Nie chcemy przeprowadzać się w miejsce bez dostępu do szybkiego internetu

Taką opinie wyraża 39% mieszkańców Regionów NEXERY.

Jesteśmy zadowoleni z infrastruktury cyfrowej w regionie

Twierdzi tak około połowy uczestników badania niezależnie od tego w jakim obszarze mieszkają.

Korzystamy z usług e-administracji i oglądamy spotkania/sesje samorządowe online

Ponad połowa mieszkańców Regionów NEXERY załatwia sprawy urzędowe online. Co więcej, 23% uczestników badania śledzi spotkania/sesje samorządowe przy pomocy live streamingu.

Rozdział 6 Chcemy być społeczeństwem cyfrowym

Z siecią w domu najlepiej: doceniamy swój region i szybki internet

“Okazuje się, że wbrew stereotypowi jesteśmy całkiem szczęśliwym narodem! W tym roku – tak jak w poprzednim – najbardziej jesteśmy zadowoleni z naszych relacji z przyjaciółmi oraz najbliższymi znajomymi (83% respondentów). Cieszy nas także obecne miejsce zamieszkania (84%)” – GUS, Zadowolenie z życia w roku 2023, 2024.

Z badania NEXERY wypływają jeszcze inne pozytywne wnioski – ponad połowa ankietowanych z próby regionalnej poleciłaby innym region, w którym mieszkają jako miejsce dobre do życia (55%). Pozytywna ocena regionu w tym kontekście rośnie wraz z wiekiem mieszkańców – od 50% dla pokolenia Z do aż 70% w pokoleniu Baby Boomers.

Regiony NEXERY – polecenie swojego regionu jako dobrego miejsca do życia:

Najważniejszym aspektem w ocenie, czy dane miejsce jest dobre do życia jest sąsiedztwo terenów zielonych (48%). Dla co trzeciej osoby istotny przy pozytywnej ocenie miejsca zamieszkania okazuje się także dostęp do internetu (od 30% do 35% w zależności od regionu). Natomiast aż 39% respondentów mieszkających w Regionach NEXERY deklaruje, że nawet nie rozważałoby przeprowadzki do miejsca, w którym nie ma dostępu do szybkiego łącza. Z danych wynika, że ponad połowa (53%) uczestników badania – i to niezależnie od tego w jakim obszarze mieszkają – jest zadowolona z infrastruktury cyfrowej. Najmniej zadowoleni są w tym kontekście młodzi – „tylko” 49% przedstawicieli pokolenia Z również podpisuje się pod stwierdzeniem, że są usatysfakcjonowani z obecnej e-infrastruktury.

Regiony NEXERY – elementy w regionie jako dobre miejsce do życia:

48%
Regiony NEXERY - sąsiedztwo terenów zielonych
38%
region kujawsko-pomorski z mazowszem - sąsiedztwo terenów zielonych
43%
region łódzki - sąsiedztwo terenów zielonych
56%
region świętokrzyski - sąsiedztwo terenów zielonych
57%
region warmińsko-mazurski - sąsiedztwo terenów zielonych
30%
Regiony NEXERY - dostęp do szybkiego internetu
24%
region kujawsko-pomorski z mazowszem - dostęp do szybkiego internetu
35%
region łódzki - dostęp do szybkiego internetu
34%
region świętokrzyski - dostęp do szybkiego internetu
20%
region warmińsko-mazurski - dostęp do szybkiego internetu
25%
regiony NEXERY - dostęp do wydarzeń kulturalnych/ rozrywkowych
28%
region kujawsko-pomorski z mazowszem - dostęp do wydarzeń kulturalnych/ rozrywkowych
26%
region łódzki - dostęp do wydarzeń kulturalnych/ rozrywkowych
23%
region świętokrzyski - dostęp do wydarzeń kulturalnych/ rozrywkowych
21%
region warmińsko-mazurski - dostęp do wydarzeń kulturalnych/ rozrywkowych
24%
regiony NEXERY - placówki edukacyjne
29%
region kujawsko-pomorski z mazowszem - placówki edukacyjne
23%
region łódzki - placówki edukacyjne
23%
region świętokrzyski - placówki edukacyjne
20%
region warmińsko-mazurski - placówki edukacyjne
Rozdział 6 Chcemy być społeczeństwem cyfrowym

Cyfrowe usługi publiczne – szybciej i łatwiej

Korzystanie z usług publicznych online znacząco ułatwia życie Polakom, pozwalając zaoszczędzić czas i energię. “Aż 92,5% badanych twierdzi, że cyfrowe rozwiązania pomagają w załatwianiu spraw urzędowych, a 60% uważa, że zdalne załatwianie formalności jest łatwiejsze niż tradycyjna wizyta w placówce. Co więcej, 67% respondentów opowiada się za szerszym wykorzystaniem sztucznej inteligencji w administracji publicznej, licząc, że automatyzacja procesów usprawni obsługę i skróci czas oczekiwania na realizację usług – taką nadzieję wyraża niemal co trzeci badany (31,9%)”  – Polski Instytut Ekonomiczny,Stosunek Polaków do wykorzystania sztucznej inteligencji w administracji publicznej, 2024.

“Gdy już decydujemy się na wejście w świat e-administracji, to najczęściej używamy serwisu obywatel.gov.pl lub aplikacji mObywatel (30%), portali ePUAP.gov.pl i pacjent.gov.pl (po 26%) oraz pue.zus.pl (17%). Co ciekawe, do przeglądania stron instytucji publicznych wolimy w zdecydowanej większości używać komputerów i laptopów (ok. 70%), a rzadziej telefonów i tabletów (ok. 30%)” – Funkymedia.pl, Jak Polacy korzystają z internetu, 2024.

Z naszego badania wynika, że mieszkańcy Regionów NEXERY to relatywnie aktywni e-obywatele. Już połowa z nich załatwia swoje sprawy urzędowe przez internet (50%). Nieznacznie częściej są to przedstawiciele pokolenia Z (57%).

Regiony NEXERY – załatwianie spraw urzędowych online:

Rozdział 6 Chcemy być społeczeństwem cyfrowym

E-obywatele bliżej samorządu dzięki transmisjom online

Co piąty (23%) respondent z próby regionalnej idzie o krok dalej i deklaruje, że często korzysta z live streamingu do oglądania spotkań czy sesji samorządowych. Można postawić tezę, że najciekawsze posiedzenia znajdziemy w województwie kujawsko-pomorskim i mazowieckim, bo to tutaj odnotowujemy największy odsetek (31%) korzystających z możliwości oglądania spotkań władz lokalnych na żywo.

Regiony NEXERY – korzystanie z live streamingu sesji samorządowych:

31%
region kujawsko-pomorski
z mazowszem 
21%
region łódzki
22%
region  świętokrzyski 
20%
region warmińsko-mazurski 

Rozdział 7

Metodologia raportu

Badanie zostało zrealizowane metodą ankiety internetowej (CAWI – Computer Assisted Web Interview) na dwóch próbach badawczych (łącznie 2 654 wywiady):

  • badanie na próbie ogólnopolskiej (grupa kontrolna), N=1027 z zastosowaniem kwot na płeć oraz wiek badanych osób.
  • badanie na próbie regionalnej, N=1627, przeprowadzone z mieszkańcami obszarów w zasięgu oddziaływania sieci NEXERA: województwo łódzkie, województwo świętokrzyskie, województwo warmińsko-mazurskie oraz województwo kujawsko-pomorskie i mazowieckie.
  • badanie prowadzone było z wykorzystaniem obszarów działania oraz danych adresowych firmy NEXERA. Gwarantowało to pewność, że badanie jest prowadzone w obszarze oddziaływania marki.

Czas realizacji badania: wrzesień 2024 r.
Sposób doboru próby: kwotowo-losowy